MenuShortSpaceMenuShortCompanyNameMenuShortArxeiopayNofeeContactEng

Slide-car-Greek
Slider-Bicycle-Greek
3
Slider-Hand-

Αρχείο

Prev Next

Τροχαίο: επιβεβαίωση ποιος ήταν ο οδηγός.

04-01-2019

Ο ορισμός ποιος τελικά ήταν ο οδηγός σε ένα τροχαίο δεν είναι πάντα απολύτως ξεκάθαρο. Υπάρχουν περιπτώσεις που ο οδηγός εκσφενδονίζεται από το όχημα, ο δε συνοδηγός παραμένει μέσα και...

€ 525.000 για εργατικό ατύχημα σε 24χρονο

14-10-2018

Το δικαστήριο επιδίκασε αποζημίωση €150.000 ευρώ σε κάθε έναν από τους γονείς του και € 75.000 ευρώ σε κάθε ένα από τα τρία αδέλφια του.  Ο άτυχος νέος εργαζόταν σαν...

Ιατρικά λάθη: περιπτώσεις ιππουριδικής συνδρομής

05-08-2018

Η ιππουρίδα (cauda equina στα λατινικά) περιγράφει τη συλλογή των νεύρων στο κάτω μέρος του νωτιαίου μυελού.  Αυτά τα νεύρα είναι ιδιαίτερα ευάλωτα σε τραυματισμό επειδή επεκτείνονται πέρα από το...

Έκθεση Αυτοψίας κ Σχεδιάγραμμα Τροχαίας

11-06-2018

Το σχεδιάγραμμα της τροχαίας αποτελεί ουσιαστικό στοιχείο για την τεκμηρίωση της υπαιτιότητας σε μια διεκδίκηση αποζημίωσης τροχαίου. Αν η αποτύπωση και καταγραφή δεν είναι ακριβής αυτό μπορεί να έχει ολέθριες...

348.800€ για θανατο σε γεννα σε Δημοσιο μαιευτηριο.

11-03-2018

Η απόφαση του Εφετείου Αθηνών αποδίδει στην νεογέννητη κόρη της 42χρονης μητέρας που απεβίωσε από ιατρικό λάθος 205.050 € για ψυχική οδύνη, στέρηση διατροφής και παροχής υπηρεσιών, 87.500€ στην γιαγιά...

350.000€ για τραγικο θανατο βρεφους

16-01-2018

Το Α' Τμήμα του Συμβουλίου της Επικρατείας επικύρωσε απόφαση του Διοικητικού Εφετείου Ιωαννίνων  και επιδίκασε αποζημίωση για ιατρικό λάθος στους δύο γονείς, τα αδέρφια, τον παππού και τη γιαγιά ενός...

Απαιτησεις για Τραυματισμο σε Τροχαιο με πολλα Οχηματα.

06-11-2017

Ένας μεγάλος αριθμός τροχαίων αφορά συγκρούσεις με πολλά οχήματα ή κοινώς καραμπόλες. Στις ΗΠΑ σχεδόν στο ένα τρίτο των τροχαίων εμπλέκονται περισσότερα από δύο οχήματα. Μια μικρή απόσπαση της προσοχής ενος...

560.000€ αποζημίωση από νοσοκομείο για ιατρικό λάθος

03-09-2017

Με την τελική απόφαση του Συμβουλίου της Επικρατείας τον Φεβρουάριο 2017, ολοκληρώθηκε η δικαστική διαμάχη για ιατρική αμέλεια που περιλαμβάνει την καταδίκη τεσσάρων ιατρών (φυλάκιση από 10 έως 18 μήνες)...

Αποζημίωση εκατομυρίων για ιατρικό λάθος στην Κύπρο.

25-06-2017

Αποζημίωση εκατομυρίων για ιατρικό λάθος στην Κύπρο. Το υψηλό ποσό: 2,4 εκατ. συν τόκοι, αφορά τα δύο κρατικά νοσοκομεία της Λεμεσού και της Λευκωσίας και την τραγική περίπτωση μιας μητέρας και...

Εργατικά ατυχήματα: πότε αποζημιώνουν οι εργαζόμενοι τον εργοδότη!

15-07-2016

Δύο αποφάσεις του Αρείου Πάγου δημιουργούν δικαστικό προηγούμενο και αναγνωρίζουν συν-υπαιτιότητα σε εργαζόμενο και του επιδικάζει να αποζημιώσει τον εργοδότη για τις υλικές ζημιές που προκάλεσε λόγω ατυχήματος εν ώρα...

Αποζημιωση Δημοσιου: 700.000€ σε στρατιωτη

20-06-2016

Μετά από μακρύ δικαστικό αγώνα, το Α΄ Τμήμα του Συμβουλίου της Επικρατείας (ΣτΕ), απέρριψε ως απαράδεκτη την αίτηση αναίρεσης του Ελληνικού Δημοσίου και επικύρωσε απόφαση του Διοικητικού Εφετείου Κομοτηνής, επιδικάζοντας...

572.000€ λόγω λάθους διάγνωσης καρκίνου

25-05-2016

Το Πολυμελές Πρωτοδικείο Θεσσαλονίκης, με την υπ' αριθμόν 16591/2015 απόφαση, επιδίκασε σε μία γυναίκα 71 ετών το ποσό των € 572.000 ως αποζημίωση και επέβαλε το ποσό των € 28.000...

1,6 εκατ. για λάθος διάγνωση κ ιατρικές παραλήψεις

03-04-2016

Τελεσίδικη, ιστορική απόφαση- δικαίωση για σειρά λαθών και παραλείψεων δημόσιου νοσοκομείου. Ακόμα μια περίπτωση διεκδίκησης για ιατρική αμέλεια που με εμπεριστατωμένη ιατρική τεκμηρίωση και μαχητική νομική υποστήριξη φέρνει ικανοποιητικά αποτελεσματα...

Αποζημιωση για θάνατο από λάθος διάγνωση παρενέργειας φαρμάκου.

13-03-2016

Υπάρχουν περιπτώσεις που η λάθος διάγνωση συμπτωμάτων οφείλεται σε άγνοια ή κακή εκτίμηση των παρενεργειών φαρμάκων. Ειδικά αν οι παρενέργειες αφορούν πιοσπάνιες ασθένειες η σύνδρομα στα οποία δεν υπαρχει συχνή...

€ 830.000 για θάνατο στρατιώτη από αμυγδαλές

30-01-2016

Αφορά συγγενείς 20χρονου στρατιώτη τεθωρακισμένων από τη Θεσσαλονίκη που απεβίωσε στην Αλεξανδρούπολη λόγω ιατρικού λάθους. Τα στρατιωτικά, αλλά και τα διοικητικά δικαστήρια επιδίκασαν χρηματικό ποσό συνολικά € 830.000 ως αποζημίωση...

Θανατηφορο Τροχαιο

07-11-2015

  Η διαχείριση του θανατηφόρου τροχαίου είναι η πιο απαιτητική γιατί είναι και η πιο τραγική. Υπάρχουν περιπτώσεις όπου θύματα είναι στενοί φίλοι ή συγγενείς οι οποίοι συμμετέχουν ως επιβάτες, που...

Ηθική Βλάβη και Ψυχική Οδύνη.

30-10-2015

Ηθική Βλάβη (Non-material damage, Moral damage, Non material harm) και Ψυχική Οδύνη (Pain and suffering, Pretium doloris, Mental anguish ) είναι έννοιες που συχνά συγχέονται.Αν και εχουν κοινα θεματα εχουν...

Αποφαση σταθμος για την ιατρικη αμελεια στην Ελλαδα

10-10-2015

Προστιμο 600.000 € στον Ευαγγελισμό για θάνατο ασθενούς λογω λοιμωξης σε Μονάδα Εντατικής Θεραπείας. Η περιπτωση είναι σημαντικη διοτι υπολογιζονται σε 1000 οι ασθενεις που πεθαινουν στην Ελλάδα κάθε χρονο...

660.000€ συν μηνιαία εξοδα, δικαστικές δαπάνες και τόκους.

19-09-2015

Για την περίπτωση ιατρικής αμέλειας γαστρεκτομής επιδικάστηκε τον Ιούνιο 2015 αποζημιωση σε γονείς παχυσαρκου φοιτητή του Εθνικού Μετσόβιου Πολυτεχνείου ο οποιος με έμεινε "φυτό" μετά απο ανεπιτυχή επέμβαση γαστρεκτομης και...

326.150 € σε νοσοκομα για εργατικο ατυχημα

06-09-2015

Αποζημίωση ύψους 60.150 ευρώ και μηνιαία καταβολή 500 ευρώ μέχρι του ποσού των 266.000 ευρώ επικύρωσε το Συμβούλιο της Επικρατείας σε εργαζόμενη του νοσοκομείου Ελπις, η οποία είχε τραυματιστεί σοβαρά...

Αποζημιώσεις απο Επικουρικό Κεφάλαιο

03-08-2015

Στην Ολομέλεια του Αρείου Πάγου φαίνεται οτι θα κριθεί τελικά το ύψος της αποζημίωσης που δικαιούνται οι συγγενείς θυμάτων απο ανασφάλιστα αυτοκίνητα. Την αποζημίωση αυτή παρέχει το Επικουρικό Κεφάλαιο Ασφάλισης...

Τραγωδία στη Ρόδο: Ταχύπλοο διαμέλισε 37χρονη Ρωσίδα

02-08-2015

Ο 42χρονος Ελβετός, χειριστής του σκάφους, υποστήριξε ότι σταμάτησε όταν άκουσε το ισχυρό χτύπημα - Ωστόσο ένας από τους έξι σκιέρ είπε ότι έκαναν έρευνα στην περιοχή, δεν βρήκαν τίποτε...

Εργατικά ατυχήματα: στοιχεία και αποζημιώσεις

08-06-2015

Αν και ο αριθμός των εργατικών ατυχημάτων μειώνεται τα τελευταία χρόνια στην Ελλάδα, το 2013 αλλά και το 2014 παρατηρήθηκε αύξηση! Ενώ το 2010 είχαμε τον υψηλότερο αριθμό με 5721...

Έλλειψη κράνους. Συνυπαιτιότητα;

09-05-2015

Σε διάφορες αποφάσεις δικαστηρίων εχει απορριφθεί η αίτηση για απόδοση συνυπαιτιότητας ( και άρα μείωσης της απαίτησης για αποζημίωση) στον συνοδηγό μοτοσυκλέτας που επιβιβάστηκε σε μηχανή και δεν φορούσε κράνος...

Φορολόγηση αποζημίωσης απο τροχαίο ατύχημα

27-04-2015

Η αποζημίωση που ορίζεται απο ενα δικαστήριο ή συμφωνείται εξωδικαστικά αποτελείται απο πολλά διαφορετικά ποσά συνδεδεμένα με διαφορετικές αιτίες. Υπάρχουν συχνές ερωτήσεις για το τι πραγματικά ισχύει και εδώ προσπαθούμε...

Εργατικό ατύχημα στην ΚΑΙΡ: 25.000€ αποζημιωση

24-04-2015

Το Μονομελές Πρωτοδικείο Ρόδου με την απόφαση του 135/2010 επιδίκασε συνολική αποζημίωση 25.000€, απο τα οποία 13.000€ είναι προσωρινά εκτελεστά, σε υπάλληλο της που υπέστη εργατικό ατύχημα στο παλιό εργοστάσιο...

Τροχαίο με Μοτοσυκλέτα και Συνυπαιτιότητα

19-04-2015

Κύριο θέμα στην διεκδίκηση αποζημίωσης απο τροχαίο είναι η απόδοση συν- υπαιτιότητας στο άλλο μέρος. Η "ιδανική" περίπτωση που είναι ξεκάθαρη η υπαιτιότητα είναι μαλλον σπάνια και οι δικηγόροι κατά...

Ελαστικά: Θραύση - Κλατάρισμα – Εκτροπή Οχήματος

09-04-2015

Η νομολογία των δικαστηρίων μας έχει δεχθεί ότι το κλατάρισμα ελαστικού συνεπεία του οποίου το αυτοκίνητο ξεφεύγει από την κανονική του πορεία δεν συνιστά περίπτωση ανώτερης βίας, αλλά μόνο αυτήν...

ΑΠΟΖΗΜΙΩΣΗ 800.000 € ΣΕ ΓΥΝΑΙΚΑ ΠΟΥ ΜΟΛΥΝΘΗΚΕ ΑΠΟ AIDS

05-04-2015

Το Διοικητικό Εφετείο Θεσσαλονίκης, με απόφασή του το 2013 επιδίκασε το ποσό των 800.000 ευρώ ως αποζημίωση σε 25χρονη γυναίκα, η οποία μολύνθηκε από τον ιό του AIDS μετά από...

133.415€ για δύο κομμένα δάχτυλα από κροτίδα

22-03-2015

Κατά τη διάρκεια επεισοδίων που έγιναν σε αγώνα μπάσκετ. Την πρώτη απόφαση-καταπέλτη με την οποία επιδικάζεται αποζημίωση για ακρωτηριασμό δαχτύλων (μέσου και δείκτη) του δεξιού χεριού φιλάθλου από χούλιγκαν λόγω της...

Γιατρός καταβάλει 584.400 € για το θάνατο 32χρόνης εγκύου

09-03-2015

Η γυναίκα απεβίωσε λίγο πριν γεννήσει το τρίτο παιδί της λόγω ιατρικού λάθουςΟ Άρειος Πάγος υποχρέωσε γιατρό μαιευτήρα-γυναικολόγο να καταβάλει το ποσό των 584.400 ευρώ σε συγγενείς 32χρόνης μητέρας δύο...

Εργατική αγωγή κατά του Δημοσίου

07-03-2015

  Θάνατος εργαζόμενου που εκτελούσε εργασία καθαρισμού τζαμιών στο Γ.Π.Νοσοκομείο «Μεταξά» στον Πειραιά. Λόγω μη τήρησης των από το νόμο προβλεπόμενων μέτρων ασφαλείας, ο εργαζόμενος έπεσε από μεγάλο ύψος στο κενό...

Τροχαίο με όχημα που δεν είναι αποδεδειγμένα ανασφάλιστο.

04-03-2015

Υπαρχουν τροχαια που αφορούν όχημα για το οποίο υπαρχει τεκμηριωμένη διαφωνία αναμεσα στην ασφαλιστική και τον ιδιοκτήτη κατα ποσο υπαρχει ασφάλεια σε ισχύ η οχι. Μπορεί η ασφάλεια να έληξε...

Συνυπαίτιος ο συνοδηγός αν γνωρίζει ότι ο οδηγός είναι μεθυσμένος.

05-02-2015

Κατά 30% σε περίπτωση τροχαίου ατυχήματος Ο συνοδηγός που γνωρίζει ότι ο οδηγός είναι μεθυσμένος και παρ΄ όλα αυτά δέχεται να επιβιβαστεί, είναι συνυπαίτιος κατά 30% σε περίπτωση τροχαίου ατυχήματος, αποφάνθηκε...

Sea Diamond, αποζημιώσεις

18-01-2015

Το κρουαζιερόπλοιο βυθίστηκε στις 5 Απριλίου 2007στον όρμο του Αθηνιου στην Σαντορίνη μετά απο πρόσκρουση σε ύφαλο στον όρμο των Φηρών. Μετέφερε 1163 επιβάτες και 391 μέλη του πληρώματος. Ολοι...

COSTA CONCORDIA: Αποζημιώνοντας τα θύματα

12-01-2015

Πάνω από ένα χρόνο μετά την ανατροπή του Costa Concordia, πολλά ζητήματα αναφορικά με την ευθύνη παραμένουν ανεπίλυτα. Ποια δικαστήρια είναι αρμόδια για τις απαιτήσεις των θιγμένων και ποιο δίκαιο...

Τροχαία με φορτηγά και λεωφορεία στην Ελλάδα.

08-01-2015

Τα ατυχήματα με φορτηγά και λεωφορεία είναι διαφορετικά από τα συνηθισμένα τροχαια με αυτοκίνητα, μηχανές η ποδήλατα για μια σειρά από λόγους. Ένα ευρύ φάσμα αποδεικτικων στοιχείων Το ευρύ φάσμα των διαθέσιμων...

165.000 € για θάνατο ασθενούς στον Ερυθρό Σταυρό

05-01-2015

Καταδίκη του Κοργιαλένειου-Μπενάκειου (Ερυθρός Σταυρός) για θάνατο ασθενούςΑποζημίωση 165.000 ευρώ σε συγγενείς τραυματία που υπέκυψε - Οι γιατροί δεν διέγνωσαν εγκεφαλικό τραυματισμό- Πηγαινόφερναν τον τραυματία από νοσοκομείο σε νοσοκομείο χωρίς...

Τραυματισμός αυχένα σε τροχαίο

04-01-2015

Είναι γνωστός και ως τραυματισμός αυχένα δίκην μαστιγίου (στα αγγλικά whiplash) τραυματισμός επιτάχυνσης - επιβράδυνσης ή τραυματισμός αιφνίδιας υπερέκτασης. Ο όρος αυτός χρησιμοποιείται όταν ο αυχένας τραυματιστεί από την απότομη κίνηση...

Πλαστική Χειρουργική και Ιατρική Αμέλεια, Ελλάδα.

02-01-2015

Η πλαστική χειρουργική, η επανορθωτική χειρουργική, ή η αισθητική χειρουργική στοχεύουν να σας κάνουν να φαίνεστε και να αισθάνεστε καλύτερα. Ωστόσο, αυτό δεν καταλήγει να συμβαίνει πάντα. Υπάρχουν φορές όπου...

Χειρουργική Ιατρική Αμέλεια

02-01-2015

Η υποβολή σε μια χειρουργική διαδικασία έχει στόχο να σας κάνει να νιώσετε καλύτερα, και θα είναι τραγικό μια χειρουργική επέμβαση να σας αφήσει σε χειρότερη αντί για καλύτερη κατάσταση...

Ιατρική Αμέλεια και Μαιευτική.

02-01-2015

Κατά τη διάρκεια της εγκυμοσύνης, του τοκετού, της γέννησης και της περιόδου αμέσως μετά την γέννα, η μητέρα και το μωρό πρέπει να παρακολουθούνται συνεχώς για επικίνδυνες συνθήκες, όπως η...

Ιατρική Αμέλεια και νοσοκομεία ή κλινικές

02-01-2015

Οι περισσότεροι που σκέφτονται τη λέξη "αμέλεια", την συνδέουν συνήθως με ένα γιατρό, νοσηλευτή, φαρμακοποιό ή με κάποιον άλλο φορέα παροχής υγειονομικής περίθαλψης που ήταν υπεύθυνος για ένα σφάλμα, για...

Ιατρικό σφάλμα λόγω λάθος διάγνωσης.

02-01-2015

Ανεπανόρθωτη βλάβη στα χέρια επαγγελματιών που εμπιστευόσαστε. Φανταστείτε την ανεπανόρθωτη βλάβη που δημιουργείται όταν ένας ασθενής μεταβαίνει στο τμήμα επειγόντων περιστατικών με συμπτώματα όπως πόνο στο στήθος και δυσκολία στην αναπνοή...

Ιατρικη Αμελεια Ελλαδα: Αργοπορημενη Διαγνωση Καρκινου

02-01-2015

Το ιατρικό λειτούργημα επιβάλει την ενδελεχή εξέταση του ασθενή και την λήψη όλων των μέτρων ώστε να διελευκανθούν υποψίες για οποιαδήποτε σοβαρή ασθένεια.Ο καρκίνος είναι η ασθένεια με τα περισσότερα...

Τροχαία ατυχήματα από ανασφάλιστα, κλεμμένα ή οχήματα που εγκαταλείπουν τον τόπο του ατυχήματος.

26-12-2014

Η συμμετοχή σε ενα τροχαίο ατύχημα είναι συνήθως επώδυνη, αλλά αν το πρόσωπο που ευθύνεται για το ατύχημα αποδεικνύεται να μην ασφαλισμένο να οδηγεί το όχημα, ή αν το όχημα...

Κάθε ιατρικό λάθος έχει «κόστος» 305.000 ευρώ

13-12-2014

Στα 30 δισ. δολάρια ετησίως ανέρχεται το κόστος των ιατρικών λαθών στην Αμερική, στη Βρετανία το αντίστοιχο ποσό φτάνει στα 400 εκατ. λίρες, ενώ στα καθ' ημάς η έως τώρα...

Αναπαράσταση τροχαίου με αυτοκίνητο και πεζό

03-12-2014

Τον Iούλιο του 2014 το έγκυρο περιοδικό Plaintiff ανέλυσε τα συνήθη αποδεικτικά και θέματα τραυματισμών που αφορούν τροχαία ατυχήματα αυτοκινήτων και πεζών: Το άρθρο αυτό φέρνει στο φως τα στάδια...

Λιγότεροι νεκροί από τροχαία το 2014

03-12-2014

Ευρωπαϊκή πρωτιά της Ελλάδας στα τροχαία δυστυχήματα. Αν και λιγότεροι από 600 οι άνθρωποι εκτιμάται ότι έχασαν τη ζωή τους σε τροχαία δυστυχήματα το 2014 στη χώρα μας, αριθμός μικρότερος...

Αποζημίωση 550.000 για τροχαίο λόγω παράνομης πινακίδας

27-11-2014

Πρόστιμο 550.000 ευρώ στο ΔημόσιοΔικαιώθηκαν στον Άρειο Πάγο οι συγγενείς 18χρονου που έχασε τη ζωή του σε τροχαίο το οποίο οφείλονταν στην πρόσκρουση σε παράνομα τοποθετημένη διαφημιστική πινακίδα. Το Δημόσιο...

Άρειος Πάγος: 100.000 € λόγω ηθικής βλάβης σε εργατικό ατύχημα

24-11-2014

Απόφαση - βόμβα του Αρείου Πάγου για τα εργατικά ατυχήματα(Απόφαση 703/2013)Τα πάνω- κάτω στην επιδίκαση αποζημιώσεων λόγω εργατικού ατυχήματος, φέρνει ο Άρειος Πάγος με απόφαση του η οποία ξεκαθαρίζει ότι...

Αυξάνονται οι αποζημιώσεις για ιατρικά λάθη

23-11-2014

Έντονα αυξητικές τάσεις καταγράφονται, κυρίως τα τελευταία δύο με τρία χρόνια, στις αποζημιώσεις που επιδικάζουν τα δικαστήρια σε ασθενείς που υπέστησαν βλάβη στην υγεία τους ή στους συγγενείς ασθενών που...

Αποζημίωση 1.303.000€ για ιατρική ευθύνη περιλαμβάνει πεθερό και πεθερά

21-11-2014

Δικαστήριο: Πεθερός και πεθερά δικαιούνται αποζημίωση για ηθική βλάβη σε περίπτωση θανάτου του γαμπρού ή της νύφης τους.Το Α΄ Τμήμα του Συμβουλίου της Επικρατείας με πρόεδρο τον αντιπρόεδρο Νικόλαο Σακελλαρίου...

400.000€ αποζημίωση απο το ΣτΕ για ιατρικό λάθος

16-11-2014

Αποζημίωση 400.00 ευρώ για ιατρικό λάθος με θάνατο 27χρονηςΑποζημίωση 400.000 ευρώ επιδίκασε μετά από 10χρονη δικαστική μάχη το Συμβούλιο της Επικρατείας στους γονείς 27χρονης κοπέλας γη οποία μπήκε στο νοσοκομείο...

Υπαιτιότητα σε σύγκρουση κατά το προσπεράσμα.

17-10-2014

Κάθε περίπτωση είναι μοναδική και οι ειδικοί που θα τεκμηριώσουν τα γεγονότα θα έχουν σημαντικό ρόλο. Έτσι σε μια περίπτωση μοτοσυκλέτας που κινείτο κανονικά στο αριστερό μέρος του δρόμου με σκοπό...

Ποιοί από την οικογένεια δικαιούνται αποζημίωση.

14-10-2014

Σε περιπτωση θανάτου ο νόμος ορίζει μέσω του άρθρου 932, εδάφιο 3 του Αστικού Κώδικα ότι η οικογένεια του θύματος μπορεί να λάβει χρηματική ικανοποίηση λόγω ψυχικής οδύνης. Τι ισχύει όμως...

Χρηματικό όριο ευθύνης ασφαλιστικής.

14-10-2014

Πολλά θύματα ατυχημάτων αναρωτιούνται ποιό ειναι το όριο ευθύνης της ασφαλιστικής του οχήματος που προκάλεσε τον τραυματισμό τους. Καταρχήν η ευθύνη της ασφαλιστικής εξετάζεται χωριστά για κάθε κατηγορία ασφαλιζομένων κινδύνων...

Τροχαίο στο εξωτερικό. Σε ποιό δικαστήριο θα απευθυνθείτε;

14-10-2014

Όλο και πιο πολλοί Έλληνες ταξιδεύουν στο εξωτερικό με τα αυτοκίνητα τους. Δεν είναι απίθανο να συμβεί κάποιο τροχαίο ατύχημα στα ταξίδια αυτά. Ο φιλικός διακανονισμός καλύπτει αρκετές περιπτώσεις υλικών...

Τροχαίο από οδηγό με δίπλωμα που έληξε.

14-10-2014

Τι συμβαίνει στην περίπτωση που σας χτυπήσει όχημα του οποίου ο οδηγός δεν έχει ανανεώσει την ισχύ του διπλώματος του; Η κάθε περίπτωση είναι διαφορετική και κάποιος ειδικός θα πρέπει να...

Λάδια στο οδόστρωμα. Ευθύνη Δημοσίου;

13-10-2014

Σχετικά με το Επικουρικό Ταμείο Το Δημόσιο και τα όργανα του ειναι όντως υπεύθυνα για την επισήμανση ύπαρξης λαδιών στο οδόστρωμα καθώς επίσης και για τις απαραίτητες ενέργειες για την ρύθμιση...

Τροχαίο ατύχημα σε περιοχή έργων.

13-10-2014

Η σήμανση των οδών κατα την διάρκεια των έργων ειναι πολύ σημαντική. Ειδικά κατά τη διάρκεια της νύχτας που η ορατότητα ειναι περιορισμένη. Η υπεύθυνη εταιρεία για τη εκτέλεση των...

Συνυπαιτιότητα αν σας χτυπήσουν και έχετε πιεί;

12-10-2014

Η μέθη ειναι μια ουσιαστική παράβαση του Κώδικα Οδικης Κυκλοφοριας και είναι η αιτία για πολλές άδικες απώλειες ζωής και τραυματισμούς. Για τον λόγο αυτό θα πρέπει με κάθε τρόπο...

Ατύχημα απο οδηγό με διεθνές δίπλωμα;

11-10-2014

Ενα γενικότερο θέμα που απασχολεί κάποια θύματα τροχαίων είναι η περίπτωση που ο οδηγός δεν έχει άδεια οδήγησης της Ευρωπαϊκής Ένωσης αλλά κάποιο Διεθνές Δίπλωμα Οδήγησης. Στην προκειμένη περίπτωση η ασφαλιστική...

Συνυπαιτιότητα αν ο οδηγός δεν προσπαθήσει να αποφύγει τροχαιο;

11-10-2014

Συχνά οι ασφαλιστικές εταιρείες υποστηρίζουν οτι ένα όχημα στο οποίο προσέκρουσε ο πελάτης τους είχε την υποχρέωση να κάνει ελιγμό για να αποφύγει την σύγκρουση και για αυτό πρέπει το...

Τροχαίο λόγω ελιγμών αποφυγής ζώου.

11-10-2014

Υπάρχουν περιπτώσεις που ατυχήματα συμβαίνουν λόγω απώλειας ελέγχου του οχήματος η παρέκλησης της πορείας στην προσπάθεια του οδηγού να αποφύγει κινούμενο ζώο που βρίσκεται στο οδόστρωμα. Καταρχήν ειναι συχνά αδύνατο να...

Ατύχημα απο κλαρκ: τροχαίο η εργατικό ατυχημα;

28-09-2014

Το ατύχημα έλαβε χώρα στην Πρέβεζα με αποτέλεσμα τον θάνατο ενος λιμενεργάτη. Το κλαρκ μετέφερε σε παρακείμενο χώρο δέματα ξυλείας που απέθετε ένας γερανός εκφορτωνοντας τα απο ενα πλοίο. Προσπαθώντας...

Αποζημίωση θανάτου πεζού με καρκίνο.

07-09-2014

Η κυρία, ετών 83, παρασύρθηκε από μοτοποδήλατο ενώ διέσχιζε ένα βράδυ τον δρόμο χωρίς να χρησιμοποιήσει διάβαση πεζών. Για τον λόγο αυτό της αποδόθηκε συνυπευθυνότητα 30%. Ο τραυματισμός ήταν σοβαρός...

387.000€ για ανήλικο θύμα τροχαίου

02-09-2014

Το παιδί ήταν μόλις 4,5 ετών όταν έχασε το κατω δεξί άκρο του ενώ παράλληλα είχε και άλλες συνέπειες στην υγεία του που όρισαν την μόνιμη αναπηρία του στο 80%...

211.000 € αποζημίωση σε τραυματισμένο μοτοσυκλετιστή

23-08-2014

Ο οδηγός της μοτοσυκλετας τραυματίστηκε στα δύο του πόδια μετά από σύγκρουση με αυτοκίνητο το οποίο είχε πλήρη υπαιτιότητα. Υποβλήθηκε σε πολλαπλές εγχειρήσεις, είχε μερική αναπηρία κάτω απο 10%, χρειάστηκε...

141.000€ σε οικογένεια συνυπεύθυνου τροχαίου

16-08-2014

Το ατύχημα έλαβε χώρα στην Ημαθεία ενα χειμωνιάτικο βράδυ όταν αυτοκίνητο έπεσε σε τρακτέρ που ρυμουλκούσε γεωργικό μηχάνημα και το οποίο είχε ακινητοποιηθεί στον δρόμο, με αποτέλεσμα να τραυματιστεί θανάσιμα...

280.000 € αποζημίωση τροχαίου όπου δεν άνοιξε ο αερόσακος

29-07-2014

Ο Άρειος Πάγος με την υπ' αριθμ. 500/2010 απόφασή του επιδίκασε ως αποζημίωση για ψυχική οδύνη το ποσό των 200.000 ευρώ στους γονείς και 80.000 ευρώ στην αδελφή 22χρόνου, ο...

50.000 € σε εργαζόμενο σε τσιμεντοβιομηχανία

27-07-2014

Βιομηχανίες και επιχειρήσεις έχουν την υποχρέωση να παίρνουν όλα τα απαραίτητα προληπτικά μέτρα ώστε να διασφαλίζουν υγιεινές συνθήκες εργασίας. Σε αντίθετη περίπτωση, έχουν ευθύνη για τις βλάβες που μπορεί να...

100.000€ σε συγγενείς οδηγού ΙΧ που έπεσε σε ακάλυπτο φρεάτιο

25-07-2014

Το ποσό των 100.000 ευρώ επιδίκασε ο Άρειος Πάγος σε συγγενείς οδηγού, που έχασε τη ζωή της σε τροχαίο μετά την πτώση του ΙΧ της σε ακάλυπτο φρεάτιο.Το ποσό των...

50.000€ σε μαθητευόμενο που έχασε δύο δάχτυλα

13-07-2014

«Βαριά καμπάνα» του Αρείου Πάγου σε αρτοποιό. Ο Αρειος Πάγος άνοιξε με απόφασή του το δρόμο για να εισπράξει αποζημίωση 50.000 ευρώ ένας 18χρονος μαθητευόμενος αρτοποιός,ο οποίος έχασε τα δύο...

Αποζημίωση 2.000 ευρώ για δάγκωμα σκύλου

03-07-2014

Αποζημίωση 2.000 ευρώ θα δώσει ο Δήμος Βόλου σε δικηγόρο που έπεσε θύμα επίθεσης από αδέσποτο σκυλί. Το Τριμελές Διοικητικό Πρωτοδικείο Βόλου δικαίωσε τον πολίτη, ο οποίος αρχικά ζητούσε να...

Αποζημιώσεις για απίστευτα ιατρικά λάθη σε χειρουργεία ελληνικών νοσοκομείων

03-07-2014

Τα απίστευτα ιατρικά λάθη που έγιναν σε χειρουργεία ελληνικών νοσοκομείων. Ο πόλεμος που ξέσπασε ανάμεσα στη διοίκηση και το προσωπικό του νοσοκομείου Παπαγεωργίου, μετά την απόφαση για εγκατάσταση συστήματος φραγής...

Αποζημιώσεις 1 εκ. για δύο εργατικά ατυχήματα

02-07-2014

Αποζημιώσεις 1 εκ. για δύο εργατικά ατυχήματαΤο δικαστήριο τιμώρησε αστικά τους επιβλέποντες μηχανικούς και εργολάβους που κατά την ανέγερση δύο οικοδομών δεν πήραν τα απαραίτητα μέτρα ασφαλείαςΣτην περίπτωση του οικοδόμου...

Αποζημίωση σε μοτοσικλετιστή για τραυματισμό λόγω καθίζησης οδοστρώματος

01-07-2014

Αποζημίωση σε μοτοσυκλετιστή για τραυματισμό λόγω καθίζησης οδοστρώματος

Aποζημίωση μετά από συμβιβασμό σε τροχαίο

30-06-2014

Όταν ένα οδηγός αυτοκινήτου ευθύνεται για την πρόκληση τροχαίου ατυχήματος, με συνέπεια τραυματισμό ή θάνατο, υλικές ζημίες κλπ., η ασφαλιστική εταιρεία του ζημιογόνου οχήματος υποχρεούται σε αποζημίωση των θυμάτων ή...

Ανώτατο Δικαστήριο Γερμανίας: το κράνος παραμένει προαιρετικό

29-06-2014

Απόφαση του Ανώτατου Δικαστηρίου της Γερμανίας για ζημιά από ατύχημα: Οι ποδηλάτες χωρίς κράνος θα έχουν πλήρη αξίωση αποζημίωσης.Εάν ένας ποδηλάτης εμπλακεί χωρίς υπαιτιότητα του σε ένα ατύχημα, έχει πλήρες...

30.000 € για το μάτι εξαιτίας τραγικού λάθους οδοντιάτρου

29-06-2014

Τη δικαίωση στον Αρειο Πάγο βρήκε μία 37χρονη γυναίκα, που έχασε την όραση από το ένα μάτι της εξαιτίας τραγικού λάθος του οδοντιάτρου της. Η κοινωνική λειτουργός θα αποζημιωθεί με...

146.000 € από γιατρό για ασθενή που πέθανε

28-06-2014

Ο Άρειος Πάγος επικύρωσε απόφαση του Εφετείου Θεσσαλονίκης, σύμφωνα με την  οποία υποχρεώνει χειρούργο γιατρό να καταβάλλει αποζημίωση 146.735 ευρώ σε   συγγενείς ασθενή του, η οποία πέθανε από ιατρικό λάθος...

270.000 € σε συγγενείς θύματος τροχαίου

25-06-2014

Το Διοικητικό Πρωτοδικείο Αθηνών έκανε δεκτή αγωγή συγγενών 18χρονου, ο οποίος είχε σκοτωθεί σε τροχαίο στη Λεωφόρο Κηφισίας και τους επιδίκασε αποζημίωση 270.000 ευρώ, λόγω παραλείψεων οργάνων του ΕΚΑΒ.Σύμφωνα με...

ΚΑΤ: €400.000 για ιατρική αμέλεια

24-06-2014

Αποζημίωση-μαμούθ ύψους 400.000 ευρώ θα πληρώσει το νοσοκομείο ΚΑΤ στην οικογένεια νεαρού θύματος τροχαίου, λόγω ιατρικής αμέλειας με αποτέλεσμα το θάνατό του. Το ποσό επιδίκασε ως αποζημίωση στους οικείους του...

Αποζημίωση 6.000 € για μία... σοκολάτα

22-06-2014

Αποζημίωση δικαιούνται οι καταναλωτές για τα ελαττωματικά προϊόντα, όχι μόνο γιατί ένα χαλασμένο τρόφιμο μπορεί να προκαλέσει βλάβη στην υγεία τους, αλλά γιατί η παραγωγός ή προμηθεύτρια εταιρεία του προϊόντος...

6.000 € αποζημίωση από πτώση σε φρεάτιο

22-06-2014

Σε αποζημίωση 6.000 ευρώ καταδίκασε στον Δήμο Βόλου το Διοικητικό Πρωτοδικείο για βαρύτατες κακώσεις, που υπέστη 86χρονη από την πτώση της μέσα σε φρεάτιο, εξαιτίας κακοτεχνιών σε κεντρικό πεζόδρομο.Το ατύχημα...

Αποζημίωση-«μαμούθ» για παιδικό ατύχημα

20-06-2014

Αποζημίωση-«μαμούθ», που με τους νόμιμους τόκους μπορεί να ξεπεράσει τα 700.000 ευρώ, οφείλει να καταβάλει δήμος στην οικογένεια ενός τετράχρονου παιδιού που πριν από 13 χρόνια έχασε με τραγικό τρόπο...

Aποζημίωση 753.470 € για 19χρονο

16-06-2014

Το Συμβούλιο της Επικρατείας επικύρωσε αποζημίωση 753.470 ευρώ, σε πατέρα 19χρονου, που έχασε τη ζωή του όταν μοτοσυκλέτα στην οποία ήταν συνεπιβάτης προσέκρουσε σε μπάζα που είχε εγκαταλείψει εργολάβος πάνω...

500.000 € σε 51χρονο οικοδόμο

12-06-2014

Το ποσό των 500.000 ευρώ θα αναγκαστεί να καταβάλει κατασκευαστική εταιρεία σε 51χρονο οικοδόμο, ο οποίος έμεινε ανάπηρος κατά 80%, ύστερα από εργατικό ατύχημα.

Ψυχική Οδύνη 580.000 €

18-05-2014

Ψυχική Οδύνη 580.000 € στην σύζυγο και στο τέκνο του πιλότου του Σινούκ που έπεσε στο Αγιο Ορος

Πρωτόγνωρο για τα δεδομένα της Λέσβου

14-05-2014

Πρωτόγνωρο για τα τοπικά δεδομένα της Λέσβου (αλλά και της Ελλάδος) είναι το ποσό των 600.000 ευρώ που το Τριμελές Πρωτοδικείο Μυτιλήνης επιδίκασε ως αποζημίωση στην οικογένεια της 26χρονης Στέλλας...

Την δάγκωσε και της έκοψε κομμάτι

12-05-2014

Ο Άρειος Πάγος επικύρωσε εφετειακή απόφαση που είχε επιδικάσει σε γυναίκα το ποσό των 8.000 ευρώ, καθώς σκύλος τη δάγκωσε στο άνω χείλος του στόματος.Δάγκωμα σκύλου: 8000 € για ηθική...

Λάδια στο οδόστρωμα. Ευθύνη Δημοσίου;

oil-stainΣχετικά με το Επικουρικό Ταμείο

Το Δημόσιο και τα όργανα του ειναι όντως υπεύθυνα για την επισήμανση ύπαρξης λαδιών στο οδόστρωμα καθώς επίσης και για τις απαραίτητες ενέργειες για την ρύθμιση της κυκλοφορίας και τον καθαρισμό του. Σε περίπτωση που επιβάλλεται μπορεί να προχωρήσει ακόμη και σε κλείσιμο της οδού.

Αν όμως είναι γνωστός αυτός που προκάλεσε την ολισθηρότητα και το δημόσιο δεν εχει ειδοποιηθεί για το γεγονός, τότε μπορεί η ευθύνη να βαρύνει αυτόν που την προκάλεσε, ειδικά αν δεν έλαβε αρκετά ικανοποιητικά μέτρα ειδοποίησης των οχημάτων που κινούνται στο δρόμο.

Στην προκειμένη περιπτωση η Τροχαία θεωρήθηκε υπεύθυνη διότι δε έλαβε τα κατάλληλα μέτρα και έτσι το Δημόσιο υποχρεώθηκε στην αποζημίωση της αξίας του αυτοκινήτου αλλά και για ηθική βλάβη.

Η Τροχαία Εθνικών Οδών, η οποία αστυνομεύει υποχρεωτικώς το εθνικό δίκτυο επί 24ώρου βάσεως όφειλε να επισημάνει την ύπαρξη των λαδιών στο οδόστρωμα της Εθνικής Οδού και να λάβει εγκαίρως τα κατάλληλα προς τούτο μέτρα, σε συνεργασία με τα αρμόδια όργανα του Υ.ΠΕ.ΧΩ.Δ.Ε.. Τέτοια μέτρα είναι η άμεση τοποθέτηση στο σημείο αυτό της κατάλληλης πινακίδας αναγγελίας κινδύνου για ολισθηρό οδόστρωμα (πινακίδα Κ-12) ή η προειδοποίηση των οδηγών με άλλο πρόσφορο μέσο, ή ακόμη και το κλείσιμο της οδού (αν αυτό ήταν αναγκαίο), και ο καθαρισμός ακολούθως του οδοστρώματος από τα λάδια χωρίς καθυστέρηση.

Ευθύνη Δημοσίου κατ΄ άρθρο 105 Εισ.Ν.Α.Κ, για παραλείψεις οργάνων του, (άμεσος καθορισμό της οδού από τα λάδια και τοποθέτηση ειδικής σήμανσης) καθόσον αποδείχθηκε ότι, η εκτροπή οχήματος που εκινείτο επί της Νέας Εθνικής Οδού Αθηνών & Κορίνθου, οφείλετο σε ύπαρξη λαδιών στο οδόστρωμα. Αποτέλεσμα της εκτροπής ήταν η πρόσκρουση του οχήματος σε κολώνα και η να καταστραφεί σχεδόν ολοσχερώς.

Σύμφωνα με το άρθρο 1 παρ. 1 του π.δ. 219/1997 (ΦΕΚ Α΄ 168), συνιστάται προσωρινά Ειδική Υπηρεσία Δημοσίων Έργων με τίτλο «Ειδική Υπηρεσία Δημοσίων Έργων μελέτης και κατασκευής έργων συντήρησης, βελτίωσης και λειτουργίας Αυτοκινητοδρόμων» (Ε.Υ.Δ.Ε. Συντήρησης Αυτοκινητοδρόμων) και με αρμοδιότητα την εποπτεία, την επίβλεψη και άμεσο έλεγχο της μελέτης και κατασκευής των έργων συντήρησης, βελτίωσης και λειτουργίας των κατασκευασμένων και υπό κατασκευή αυτοκινητοδρόμων της χώρας, οδικός άξονας Πατρών, Αθηνών, Θεσσαλονίκης, Εύζωνοι (Π.Α.Θ.Ε.), το τμήμα Τρίπολης – διασταύρωσης Π.Α.Θ.Ε. καθώς και κάθε άλλο τμήμα κλειστής οδού που θα είναι αυτοκινητόδρομος.

Η αρμοδιότητα συντήρησης και μικροβελτίωσης για τους άξονες των οδικών δικτύων, που εκτελούνται με ευθύνη της «Ε.Υ.Δ.Ε. - ΑΥΤΟΚΙΝΗΤΟΔΡΟΜΟΣ Π.Α.Θ.Ε.», εξακολουθεί να ανήκει στις αρμόδιες, Τεχνικές Υπηρεσίες του Κράτους, κατ΄άρθρ. 1 παρ.4 του Π.Δ. 102/2000

Τέλος σύμφωνα με το άρθρο 28 του π.δ. 141/1991 «Αρμοδιότητες Οργάνων Υπουργείου Δημοσίας Τάξης» (ΦΕΚ Α' 58), οι διοικητές Τμημάτων Τροχαίας Τλαμβάνουν όλα τα αναγκαία μέτρα για την άσκηση της αστυνομίας τροχαίας στην περιοχή τους και την κατάλληλη ρύθμιση της κυκλοφορίας και μεριμνούν ή προκαλούν τις ενέργειες των αρμόδιων αρχών για τον κατάλληλο εξοπλισμό του οδικού δικτύου με κάθετη και ορίζοντια σήμανση.».

 

Απόφ. Διοικ.Εφ.Αθ. 3806/2008

Πρόεδρος : Αγγελική Μαραγκού & Ζουγανέλη
Εισηγητής : Βασ. Οδομπάσογλου
Δικηγόροι : Χρήστος Πουλάκος - Δικαστικός Αντιπρόσωπος του ΝΣΚ
Ευανθία Μεντή

 

Σχόλια & Παρατηρήσεις
Πτώση Υλικών & Ουσιών & Ολισθηρότητα Οδοστρώματος & Πρόκληση Ατυχήματος
Με την παρ. 2 εδ. β του άρθρ.12 του ΚΟΚ απαγορεύεται σε όλους που χρησιμοποιούν την οδό και μετέχουν της κυκλοφορίας να χύνουν επί της οδού κάθε είδους ουσία που δύναται να καταστήσει αυτή ολισθηρή, όπως λάδια, πετρελαιολιπαντικά, (προερχόμενα και από παρακείμενα πλυντήρια και πρατήρια καυσίμων), ή γλοιώδεις ακάθαρτες ουσίες (μούστος, ασβέστης κλπ). Ο σκοπός της διάταξης αυτής είναι η ασφαλής οδική κυκλοφορία, η οποία διαταράσσεται εφόσον ο κίνδυνος διολισθήσεων καθίσταται υπαρκτός. Με την παρ. 4 εδ.α του άρθρ. 12 του ΚΟΚ επιτάσσονται (υποχρεούνται) όσοι γίνονται πρόξενοι δημιουργίας παρομοίου κινδύνου να λάβουν τα κατάλληλα μέτρα, ώστε να επιτύχουν την απομάκρυνση των υλών αυτών από το οδόστρωμα. Σε διαφορετική περίπτωση, δηλαδή όταν δεν δύνανται να προλάβουν ή να ανατρέψουν ή να εμποδίσουν την απόρριψη των υλών αυτών, ή τέλος δεν δύνανται να τις απομακρύνουν τότε υποχρεούνται να ειδοποιήσουν τους λοιπούς χρησιμοποιούντες την οδό για την ύπαρξη αυτού του κινδύνου. Ο τρόπος ειδοποιήσεως επαφίεται στην κοινή λογική και στις προσωπικές δυνατότητες των υπαιτίων (π.χ. τοποθέτηση πινακίδων κλπ) βλ. και Μον.Πρ.Ηρακλ.339/3230-413/192-31/2006 Σχετική Νομολογία για τη περίπωση Ζημίας από την Ολισθηρότητα του οδοστώματος, λόγω εκροής Μηχανελαίων από διερχόμενο όχημα, και εντεύθεν σχετικώς με τη ευθύνη του Ασφαλιστού, βλ προχείρως Εφ Θεσ/κης 883/1989 (Αν.Τσενεκίδης) ΕΣυγκΔ 1990/220, δεχθείσα και την Αγωγήν - Αναγωγήν & του Ασφαλιστού κατά του ησφαλισμένου, Επίσης η Εφετ Αθην 8758/1989 (Ε.Τούντας) ΕΣυγκΔ 1990/224, Εφ Πειρ 257/1989 (Θ.Τζέμος) ΕΣυγκΔ 1990/226 Δεχθείσα και την κατά του Ασφλιστού Αγωγή ευθυνομένου εξ άρθρ 10 ν.489/1976, και ευθύνην εκ της Παραβ ΚΟΚ 12 παρ 2.4 παράλειψη να λάβει τα ενδεικνυόμενα μέτρα προστασίας των εκείσε διερχομένων όπως διά καλύψεως με άμμο ή πριονίδι το καταστάν ολισθηρό έδαφος, ή να σταματίση για να ειδοποιεί τους διερχομένους, για τον κίνδυνο που διέτρεχαν ή να ειδοποιήσει την Αστυνομίαν για να λάβη τα κατάλληλα μέτρα προστασίας των εκείδε διερχομένων. Έτσι και η ΕφΑθ 8838/1983 ΕΣυγκΔ 1984/158, (και η υπ αυτή πλουσία σχετική Νομολογία), Εφ Αθ 8758/1989 (Ε.Τούντας) ΕΣυγκΔ 1990/224, Εφ Πειρ 257/1989 (Σπ.Σπύρου) ΕΣυγκΔ 1990/226.

Φορτίον ελαιολάδου, συνεπεία κακής φορτώσεως (παραβ ΚΟΚ 32), κατέπεσε , καταστήσαν το οδόστρωμα ΟΛΙΣΘΗΡΟ, (Παραβ ΚΟΚ 12.2,4), αποτέλεσμα, το μετ & ολίγον διελθόν αυτοκίνητο του ενάγοντος, υπέστη ζημίας. Δεκτή η κατά του Υπαιτίου και του Ασφαλιστού Αγωγή. Εφ Θεσ/κης 883/1989 (Ανέστης Τσενεκίδης) ΕΣυγκΔ 1990/220

 

Κείμενο Απόφ. Διοικ.Εφ.Αθ. 3806/2008

1. Επειδή, με την κρινόμενη έφεση ζητείται παραδεκτώς να εξαφανισθεί η 13055/2006 απόφαση του Τριμελούς Διοικητικού Πρωτοδικείου Αθηνών, με την οποία έγινε εν μέρει δεκτή αγωγή της εφεσίβλητης και υποχρεώθηκε το Ελληνικό Δημόσιο να καταβάλει σ΄ αυτήν νομιμοτόκως το ποσό των ευρώ 9.170. Το ποσό αυτό αφορά αποζημίωση και χρηματική ικανοποίηση για ηθική βλάβη της ανωτέρω, κατ΄ άρθρο 105 Εισ.Ν.Α.Κ., για μη νόμιμες παραλείψεις οργάνων του εκκαλούντος Ελληνικού Δημοσίου, οι οποίες είχαν ως αποτέλεσμα να συμβεί τροχαίο ατύχημα στην εφεσίβλητη.

2. Επειδή, στο άρθρο 105 του Εισαγωγικού Νόμου του Αστικού Κώδικα (π.δ. 456/1984, ΦΕΚ Α΄ 164) ορίζεται ότι: «Για παράνομες πράξεις ή παραλείψεις των οργάνων του δημοσίου κατά την άσκηση της δημόσιας εξουσίας που τους έχει ανατεθεί, το δημόσιο ενέχεται σε αποζημίωση, εκτός αν η πράξη ή η παράλειψη έγινε κατά παράβαση διάταξης που υπάρχει για χάρη του γενικού συμφέροντος ....». Με τη διάταξη αυτή θεμελιώνεται ευθύνη του Δημοσίου και, εντεύθεν, υποχρέωση αυτού προς αποζημίωση, για ζημία η οποία προεκλήθη από την πλημμελή εκτέλεση των οργάνων του ή την παράλειψη εκτελέσεως του επιβεβλημένου από το νόμο καθήκοντός τους (βλ. ΣτΕ 2216/1997). Εξάλλου, με την ίδια ως άνω διάταξη θεσπίζεται αντικειμενική ευθύνη του Δημοσίου, για την παραπάνω πλημμελή εκτέλεση ή την παράλειψη εκτελέσεως καθήκοντος από τα όργανά του (πρβλ. ΣτΕ 740/2001).

3. Επειδή, στο άρθρο 5 παρ. 1 του ν. 3155/1955 «περί κατασκευής και συντηρήσεως οδών» (ΦΕΚ Α΄ 63) ορίζεται ότι: «Αι εθνικαί οδοί κατασκευάζονται, ανακαινίζονται και συντηρούνται υπό του Κράτους δια της Υπηρεσίας των Δημοσίων Έργων..». Εξάλλου, στο άρθρο 1 παρ. 5 του π.δ. 51/1988 «Οργανισμός Υ.ΠΕ.ΧΩ.Δ.Ε.» (ΦΕΚ Α' 19), ορίζεται ότι: «Στο Υπουργείο Περιβάλλοντος, Χωροταξίας και Δημοσίων Έργων, λειτουργεί σαν αυτοτελής Υπηρεσία βάσει των διατάξεων του Ν. 1558/1985 (ΦΕΚ 137/Α) και η Γενική Γραμματεία Δημοσίων Έργων με το σύνολο των αρμοδιοτήτων, του προσωπικού και των υπηρεσιών αυτής, όπως καθορίζονται στο Π.Δ. 910/1977 (ΦΕΚ 305/Α).». Περαιτέρω, στο άρθρο 4 παρ. 1 του π.δ. 340/1990 «Σύσταση Γενικών Διευθύνσεων» (ΦΕΚ Α΄ 135), ορίζεται ότι: «Στη Γενική Γραμματεία Δημοσίων Έργων του Υπουργείου Περιβάλλοντος, Χωροταξίας και Δημοσίων Έργων συνιστώνται οι ακόλουθες Γενικές Διευθύνσεις: 1. Γενική Διεύθυνση Συγκοινωνιακών Έργων, που συγκροτείται από τις εξής Διευθύνσεις: α. ..... γ. Διεύθυνση Συντήρησης Οδικών Έργων». Ενώ, στο άρθρο 6 του ν. 2503/1997 «Διοίκηση, οργάνωση, στελέχωση της Περιφέρειας, ρύθμιση θεμάτων για την τοπική αυτοδιοίκηση και άλλες διατάξεις» (ΦΕΚ Α' 107), ορίζονται τα εξής: «1. Η Διεύθυνση Σχεδιασμού και Ανάπτυξης είναι αρμόδια για την 5.Η Διεύθυνση Ελέγχου Συντήρησης Έργων και αρμοδία για τη συντήρηση τοπικών βελτιώσεων και τη συντήρηση του υφισταμένου οδικού δικτύου, τη μελέτη και εκτέλεση σήμανσης και σηματοδότησης, καθώς και τη συντήρηση του πάσης φύσεως μηχανικού εξοπλισμού. Η Διεύθυνση Ελέγχου Συντήρησης Έργων συγκροτείται από τα παρακάτω τρία (3) Τμήματα:... Τμήμα Συντήρησης&.. Οι αρμοδιότητες των Τμημάτων της Διεύθυνσης Ελέγχου Συντήρησης Έργων είναι: α) Τμήμα Συντήρησης. Η μελέτη και η εκτέλεση ή η επίβλεψη εκτέλεσης των εργασιών συντήρησης και βελτίωσης του οδικού δικτύου, αρμοδιότητάς της &...». Περαιτέρω, στο άρθρο 1 παρ. 1 του π.δ. 219/1997 (ΦΕΚ Α΄ 168), ορίζεται ότι: «Συνιστάται προσωρινά Ειδική Υπηρεσία Δημοσίων Έργων με τίτλο «Ειδική Υπηρεσία Δημοσίων Έργων μελέτης και κατασκευής έργων συντήρησης, βελτίωσης και λειτουργίας Αυτοκινητοδρόμων» (Ε.Υ.Δ.Ε. Συντήρησης Αυτοκινητοδρόμων) και με αρμοδιότητα την εποπτεία, την επίβλεψη και άμεσο έλεγχο της μελέτης και κατασκευής των έργων συντήρησης, βελτίωσης και λειτουργίας των κατασκευασμένων και υπό κατασκευή αυτοκινητοδρόμων της χώρας, οδικός άξονας Πατρών, Αθηνών, Θεσσαλονίκης, Εύζωνοι (Π.Α.Θ.Ε.), το τμήμα Τρίπολης & διασταύρωσης Π.Α.Θ.Ε. καθώς και κάθε άλλο τμήμα κλειστής οδού που θα είναι αυτοκινητόδρομος». Εξάλλου, στο άρθρο 1 παρ. 4 του π.δ. 102/2000 «Σύσταση Υπηρεσίας Δημοσίων Έργων για μελέτη και κατασκευή αυτοκινητοδρόμου Π.Α.Θ.Ε.» (ΦΕΚ Α' 99), ορίζεται ότι: «Για τους άξονες των οδικών δικτύων, που με το παρόν Προεδρικό Διάταγμα εκτελούνται με ευθύνη της «Ε.Υ.Δ.Ε. - ΑΥΤΟΚΙΝΗΤΟΔΡΟΜΟΣ Π.Α.Θ.Ε.», η αρμοδιότητα συντήρησης και μικροβελτίωσής τους, εξακολουθεί να ανήκει στις αρμόδιες, σύμφωνα με τις κάθε φορά ισχύουσες διατάξεις, Τεχνικές Υπηρεσίες του Κράτους». Ενώ, στο άρθρο 18 του π.δ. 161/1988 «Αναδιάρθρωση, σύσταση, οργάνωση και λειτουργία περιφερειακών Υπηρεσιών της Ελληνικής Αστυνομίας και άλλες διατάξεις (ΦΕΚ Α' 74), ορίζονται τα εξής: «1. Τα από την παρ. 8 του άρθρου 85 του Π.Δ. 582/84 προβλεπόμενα Αστυνομικά Τμήματα Τροχαίας μετονομάζονται σε Τμήματα Τροχαίας (Α, Β, Γ,) και εξακολουθούν να λειτουργούν εκεί που λειτουργούσαν, σύμφωνα με τις διατάξεις του ίδιου άρθρου..... 2. Τα τμήματα Τροχαίας διαρθρώνονται εσωτερικά στα Γραφεία: α) &.... γ) Τροχαίας Εθνικού Οδικού Δικτύου. δ) &.. 5. &...Το γραφείο Τροχαίας Εθνικού Οδικού Δικτύου Μεριμνά για την τροχονομική αστυνόμευση των εθνικών οδών». Τέλος, στο άρθρο 28 του π.δ. 141/1991 «Αρμοδιότητες Οργάνων Υπουργείου Δημοσίας Τάξης» (ΦΕΚ Α' 58), ορίζονται τα εξής: «1. Οι διοικητές Τμημάτων Τροχαίας έχουν, ως προς τη διοίκηση της Υπηρεσίας τους, τα καθήκοντα διοικητή Αστυνομικού Τμήματος. 2. Ως προς την εκπλήρωση της ειδικής αποστολής της Υπηρεσίας τους, λαμβάνουν όλα τα αναγκαία μέτρα για την άσκηση της αστυνομίας τροχαίας στην περιοχή τους και την κατάλληλη ρύθμιση της κυκλοφορίας και μεριμνούν ή προκαλούν τις ενέργειες των αρμόδιων αρχών για τον κατάλληλο εξοπλισμό του οδικού δικτύου με κάθετη και ορίζονται σήμανση &..».

4. Επειδή, στο άρθρο 4 παρ. 2 του Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας (ν. 2696/1999 ΦΕΚ Α' 57), ορίζεται ότι: «Οι πινακίδες αναγγελίας κινδύνου (Κ-1 μέχρι Κ-40) τοποθετούνται για να εφιστούν την προσοχή αυτών που χρησιμοποιούν τις οδούς για τους κινδύνους που υπάρχουν στην οδό προς την κατεύθυνση της κίνησης τους, ώστε να λαμβάνουν έγκαιρα τα κατάλληλα μέτρα και, σε περίπτωση ανάγκης, να μειώνουν την ταχύτητα πορείας τους για να τους αποφεύγουν. Η σημασία των πινακίδων αυτών είναι: Κ-1α &..Κ-12 ολισθηρό οδόστρωμα...». Ενώ, στο άρθρο 12 αυτού ορίζονται τα εξής: «1. Αυτοί που χρησιμοποιούν τις οδούς πρέπει να αποφεύγουν οποιαδήποτε συμπεριφορά που είναι ενδεχόμενο να εκθέσει σε κίνδυνο ή να παρεμβάλλει εμπόδια στην κυκλοφορία, να εκθέσει σε κίνδυνο πρόσωπα ή ζώα ή να προκαλέσει ζημιές σε δημόσιες ή ιδιωτικές περιουσίες. Οι οδηγοί υποχρεούνται να οδηγούν με σύνεση και με διαρκώς τεταμένη την προσοχή...... 2. Δεν επιτρέπεται η απόθεση ή εγκατάλειψη ή η απόρριψη οποιουδήποτε αντικειμένου ή ύλης στις οδούς, εφόσον παρακωλύει έστω και κατ' ελάχιστο την κυκλοφορία των πεζών και των οχημάτων..... Δεν επιτρέπεται επίσης να χύνονται στις οδούς ουσίες ή υλικά, τα οποία μπορούν να καταστήσουν την οδό ολισθηρή (π.χ. νερά, λάδια, ασβέστης κ.λπ.). 3. ..... 4. Αν οι χρήστες των οδών δεν μπορούν να αποφύγουν τη δημιουργία εμποδίου ή κινδύνου, υποχρεούνται να λαμβάνουν αμέσως τα αναγκαία μέτρα για την απομάκρυνση ή αποτροπή αυτού και αν δεν μπορούν οφείλουν να ειδοποιούν τους λοιπούς χρήστες της οδού για την ύπαρξη του εμποδίου ή του κινδύνου& ». Περαιτέρω, στο άρθρο 19 παρ. 1 του ίδιου Κώδικα ορίζεται ότι: «Ο οδηγός οδικού οχήματος επιβάλλεται να έχει τον πλήρη έλεγχο του οχήματος του ώστε να μπορεί σε κάθε στιγμή να εκτελεί τους απαιτούμενους χειρισμούς».

5. Επειδή, από τις προπαρατιθέμενες διατάξεις συνάγεται ότι η Τροχαία Εθνικών Οδών επιμελείται, συντονίζει και επεμβαίνει, λαμβάνοντας τα κατάλληλα μέτρα, προκειμένου να διεξάγεται ομαλά η κυκλοφορία στις εθνικές οδούς, επισημαίνοντας τα επικίνδυνα σημεία των οδών και μεριμνώντας για την άρση των κινδύνων ή, σε περίπτωση αδυναμίας, την προειδοποιητική σήμανση τους. Περαιτέρω, συνεργάζεται, με τις αρμόδιες υπηρεσίες του Υ.ΠΕ.ΧΩ.Δ.Ε., προκειμένου να αντιμετωπισθούν έκτακτα γεγονότα, όπως είναι κατολισθήσεις πρανών και πτώσεις βράχων επί του οδοστρώματος, πτώσεις στύλων ηλεκτροφωτισμού από προσκρούσεις οχημάτων, καθαρισμός οδών από λάδια -πετρέλαια και διάφορα αντικείμενα, επιδιόρθωση διακοπής φωτοσήμανσης κόμβων από διάφορες αιτίες, χιονοπτώσεις κ.λπ.

6. Επειδή, από τα στοιχεία της δικογραφίας προκύπτουν τα εξής: Στις 5-6-2002 (ώρα 00:02), το Ι.Χ.Ε. αυτοκίνητο, με αρ. κυκλοφορίας _____, κυριότητας της εφεσίβλητης, οδηγούμενο από το σύζυγό της Χ1, εκινείτο επί της Νέας Εθνικής Οδού Αθηνών & Κορίνθου, με κατεύθυνση προς Αθήνα. Στο 19ο χιλιόμετρο της ως άνω οδού, λόγω ύπαρξης λαδιών στο οδόστρωμα, το εν λόγω αυτοκίνητο εξετράπη της πορείας του με αποτέλεσμα να προσκρούσει σε κολώνα με το εμπρόσθιο δεξιό τμήμα του και να καταστραφεί σχεδόν ολοσχερώς (βλ. και προσκομιζόμενες φωτογραφίες). Κατόπιν αυτού, η εφεσίβλητη άσκησε την αγωγή που αναφέρεται στην πρώτη σκέψη, με την οποία προέβαλε α) ότι αποκλειστικά υπεύθυνο για το ατύχημα που συνέβη ήταν το Δημόσιο, τα όργανα του οποίου παρέλειψαν παρανόμως να προβούν στον άμεσο καθορισμό της οδού από τα λάδια και την τοποθέτηση ειδικής σήμανσης για τα διερχόμενα αυτοκίνητα, ώστε να αποφευχθεί το ατύχημα και β) ότι το αυτοκίνητό της, μάρκας «RENAULT», τύπου «LAGUNA», κυλινδρισμού 1.600 κυβικών, είχε αξία πριν το ατύχημα και την καταστροφή του, 14.850 ευρώ. Ζήτησε δε να υποχρεωθεί το Δημόσιο να της καταβάλει νομιμοτόκως το ποσό των ευρώ 13.500 για την αποκατάσταση της ζημίας που υπέστη, καθώς και χρηματική ικανοποίηση λόγω ηθικής βλάβης της το ποσό των ευρώ 2.000. Το πρωτόδικο δικαστήριο με την προσβαλλόμενη απόφασή του δέχθηκε ότι το Δημόσιο ευθύνεται για το παραπάνω ατύχημα, και υποχρέωσε αυτό να καταβάλει στην εφεσίβλητη το ποσό των ευρώ 8.670 ως αποζημίωση για την υλική ζημία που υπέστη η τελευταία (αγοραία αξία αυτοκινήτου πριν το ατύχημα 10.000 ευρώ κατά την απόφαση, μείον ποσόν 1.330 ευρώ που εισέπραξε η εφεσίβλητη από την πώλησή του μετά το ατύχημα, ίσον 8.670 ευρώ), καθώς και ποσόν ευρώ 500 ως χρηματική ικανοποίηση για ηθική της βλάβη.

7. Επειδή, σύμφωνα με όσα έγιναν δεκτά στην 5η σκέψη, η Τροχαία Εθνικών Οδών, η οποία «αστυνομεύει υποχρεωτικώς το εθνικό δίκτυο επί 24ώρου βάσεως» (όπως και το ίδιο το Δημόσιο δέχεται & βλ. σελ. 3 του από 12-10-2007 υπομνήματός του), όφειλε να επισημάνει την ύπαρξη των λαδιών στο οδόστρωμα της Εθνικής Οδού και να λάβει εγκαίρως τα κατάλληλα προς τούτο μέτρα, σε συνεργασία με τα αρμόδια όργανα του Υ.ΠΕ.ΧΩ.Δ.Ε., κάτι που αν είχε γίνει το αυτοκίνητο δεν θα είχε εκτραπεί της πορείας του και θα είχε αποφευχθεί έτσι το ατύχημα. Τέτοια μέτρα ήσαν η άμεση τοποθέτηση στο σημείο αυτό της κατάλληλης πινακίδας αναγγελίας κινδύνου για ολισθηρό οδόστρωμα (πινακίδα Κ-12) ή η προειδοποίηση των οδηγών με άλλο πρόσφορο μέσο, ή ακόμη και το κλείσιμο της οδού (αν αυτό ήταν αναγκαίο), και ο καθαρισμός ακολούθως του οδοστρώματος από τα λάδια χωρίς καθυστέρηση. Κανένα όμως από τα παραπάνω μέτρα δεν ελήφθη στην προκείμενη περίπτωση, κατά παράβαση των υποχρεώσεων των αρμόδιων οργάνων του Δημοσίου. Εξάλλου, το τελευταίο, όπως έγινε δεκτό στη 2η σκέψη, ευθύνεται αντικειμενικά για τις παραπάνω παραλείψεις των αρμόδιων οργάνων του, είναι δε χωρίς έννομη συνέπεια η τυχόν γνώση ή μη από αυτά της υπάρξεως της επίμαχης ρυπάνσεως και του χρόνου από τον οποίο υπάρχουν στο οδόστρωμα τα λάδια (πρβλ. ΣτΕ 740/2001 σκέψη 6). Σε κάθε περίπτωση πάντως, το γεγονός και μόνο (δεδομένου ότι δεν προσκομίσθηκε άλλο στοιχείο) ότι από τα αρχεία της υπηρεσίας δεν προκύπτει ότι είχε αναφερθεί από κάποιον (διερχόμενο οδηγό ή άλλον) και δεν υπάρχει στο βιβλίο συμβάντων σχετική καταχώριση για την ύπαρξη λαδιών στο οδόστρωμα της Εθνικής Οδού Αθηνών & Κορίνθου (βλ. «Δελτίο Τροχαίου Ατυχήματος με Υλικές Ζημιές» υπ΄ αρ. πρωτ. Β8-5/Β΄/5-6-2002 της Άμεσης Δράσης της ΕΛ.ΑΣ., και έγγραφο της Διεύθυνσης Κατασκευής Έργων και Συντήρησης Οδοποιΐας & Κ.Ε.Σ.Ο. της Γ.Γ.Δ.Ε. του Υ.ΠΕ.ΧΩ.Δ.Ε. υπ΄ αρ. πρ. 1192/7-2-2006), δεν αρκεί κατά την κρίση του Δικαστηρίου για την απόδειξη τού ότι η ρύπανση του οδοστρώματος με τα λάδια «είχε συμβεί ακριβώς στην ώρα του ατυχήματος ή ελάχιστα λεπτά πριν» - όπως ισχυρίζεται το Δημόσιο (βλ. σελ. 3 υπομνήματός του) & και ότι ήταν έτσι ανθρωπίνως αδύνατο να εντοπισθούν αυτά από τα αρμόδια όργανα πριν από το ατύχημα, ώστε να ειδοποιηθούν άμεσα οι διερχόμενοι οδηγοί, με κάθε πρόσφορο μέσο, για την ύπαρξη των λαδιών και, ακολούθως, να απομακρυνθούν αυτά από το οδόστρωμα. Κατ΄ ακολουθία τούτων, το Δημόσιο ευθύνεται για τη ζημία που επήλθε στην εφεσίβλητη από το ατύχημα, σύμφωνα με αυτά που έγιναν δεκτά στη 2η σκέψη.

8. Επειδή, με την έφεση προβάλλεται περαιτέρω ότι «η οδηγός του αυτοκινήτου έφερε τουλάχιστον σημαντικό βαθμό ανερχόμενο σε 80% ευθύνης για τη ζημία που υπέστη το αυτοκίνητό της». Ο ισχυρισμός όμως αυτός είναι απορριπτέος ως αόριστος, αφού δεν αναφέρεται για ποιόν ακριβώς λόγο υπήρχε κατά την άποψη του Δημοσίου συνυπαιτιότητα της εφεσίβλητης ή του οδηγού του αυτοκινήτου της, για τη ζημία που υπέστη η ίδια. Πάντως, από τα νόμιμα αποδεικτικά στοιχεία που περιλαμβάνονται στη δικογραφία, δεν προκύπτει ότι η ταχύτητα του αυτοκινήτου τη στιγμή του ατυχήματος δεν ήταν η επιτρεπτή στο συγκεκριμένο σημείο της οδού ή ότι θα μπορούσε να αποφευχθεί το ατύχημα ή να μειωθούν οι συνέπειές του αν ο οδηγός του αυτοκινήτου είχε λάβει κάποια άλλα μέτρα που θα ελάμβανε κάθε μέσος συνετός οδηγός σε ανάλογη περίπτωση.

9. Επειδή, το επίμαχο αυτοκίνητο κυκλοφόρησε για πρώτη φορά στις 29-9-1999 (βλ. προσκομιζόμενη άδεια κυκλοφορίας του). Εξάλλου, μετά την τήρηση της νόμιμης διαδικασίας, σύμφωνα με το άρθρο 185 Κ. Διοικ. Δικ. (ν. 2717/1999, ΦΕΚ Α΄ 97), εξετάσθηκε ενόρκως ως μάρτυρας σχετικά με την ένδικη υπόθεση ο Ψ1, φίλος του οδηγού Χ1 (βλ. έκθεση ένορκης βεβαίωσης 11187/15-6-3006 της Ειρηνοδίκου Αθηνών Κωστάνθης Πινέλλη και έκθεσης επίδοσης του δικαστικού επιμελητή στο Πρωτοδικείο Αθηνών ____ στον Υπουργό Οικονομίας και Οικονομικών, κλήσης του Δημοσίου προκειμένου να παρασταθεί κατά την ένορκη κατάθεση στις 15-6-06). Ο μάρτυρας αυτός κατέθεσε δε, μεταξύ άλλων, ότι: «Το αυτοκίνητο της Χ2 καταστράφηκε και αναγκάσθηκε να το πωλήσει με τίμημα 1.330 ευρώ, στην κατάσταση που ήταν μετά τη σύγκρουση. Η αξία του αυτοκινήτου πριν τη σύγκρουση ήταν περίπου 15.000 ευρώ». Περαιτέρω, στην από 17-9-2002 απόδειξη του Ψ1 αναφέρεται ότι το αυτοκίνητο αγοράσθηκε απ΄ αυτόν αντί τιμήματος 1.330 ευρώ.

10. Επειδή, το Δικαστήριο λαμβάνοντας υπόψη του τη μάρκα, τον τύπο, τον κυβισμό και την παλαιότητα του αυτοκινήτου κατά το χρόνο του οχήματος (μικρότερη των 3 ετών), και συνεκτιμώντας την κατάθεση του μάρτυρα Π. Αντωνόπουλου, κρίνει ότι η αξία του αυτοκινήτου ανερχόταν αμέσως πριν από το ατύχημα στο ποσό των 10.000 ευρώ. Μετά την αφαίρεση δε από αυτό, του ποσού των 1.330 ευρώ, στο οποίο πουλήθηκε το αυτοκίνητο ύστερα από το ατύχημα, προκύπτει η υλική ζημιά που υπέστη η εφεσίβλητη, ποσού ευρώ 8.670, όπως ορθώς προσδιορίστηκε αυτή και με την προσβαλλόμενη απόφαση. Τα προβαλλόμενα από το Δημόσιο, ότι η αξία του ανερχόταν το πολύ στα 7.000 ευρώ και η ζημία της εφεσίβλητης στα 5.670 ευρώ (7.000 & 1.330 = 5.670), είναι αβάσιμα και απορριπτέα.

11. Επειδή, ύστερα από όσα έγιναν δεκτά στις προηγούμενες σκέψεις, η προσβαλλόμενη απόφαση & κατά της αιτιολογίας της οποίας δεν προβάλλεται άλλος λόγος & δεν έσφαλε. Επομένως, η έφεση του Δημοσίου πρέπει να απορριφθεί, ενώ τα δικαστικά έξοδα, ποσού ευρώ 341, πρέπει να επιβληθούν σε βάρος του εκκαλούντος.

ΔΙΑ ΤΑΥΤΑ
Απορρίπτει την έφεση.
Επιβάλλει στο Δημόσιο τα δικαστικά έξοδα, ποσού ευρώ τριακοσίων σαράντα ενός (341).
Κρίθηκε

 

ΠΗΓΗ: WWW.ESD.GR - ΕΠΙΘΕΩΡΗΣΗ ΣΥΓΚΟΙΝΩΝΙΑΚΟΥ ΔΙΚΑΙΟΥ

ΦΟΡΜΑ ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑΣ

 


slog3
slogan2

Αναζήτηση